Reformulacja perfum, czyli o co właściwie chodzi z zamianą składników

Reformulacja perfum, czyli o co właściwie chodzi z zamianą składników

 

 

Nie po raz pierwszy spotykasz się z tego rodzaju określeniem w kontekście zapachów – cóż jednak tak naprawdę znaczy i jaki ma wpływ na Twój ulubiony zapach? Czy zwykły konsument, laik, który o woni może powiedzieć jedynie czy mu się podoba, czy nie, pozna perfumy przed i po reformulacji? O tym wszystkim przeczytasz poniżej.



Co to jest reformulacja i na czym polega?



Czasem zastanawiałeś się, dlaczego perfumy, które kupiłeś rok temu pachną inaczej niż te których używasz obecnie. Czy to kwestia Twojej dojrzałości czy tego, że nos zdążył się już przyzwyczaić? Być może te czynniki również mają jakiś tam wpływ, jednak głównym „winowajcą” są producenci perfum, którzy zmieniają ich formułę (recepturę/skład), w wyniku której zapach zaczyna pachnieć nieco inaczej niż kiedyś. Popularna coraz częściej reformulacja może polegać więc na zamianie składników (najczęściej z naturalnych na syntetyczne), zmianie proporcji składników, dodaniu nowych lub odjęciu składników, a w skrajnych przypadkach nawet na wszystkim naraz. Nie jest to nowość w świecie perfum ani coś, o czym kompletnie się nie mówi. W wąskim gronie pasjonatów perfum, to właśnie kwestia reformulacji jest najbardziej drażliwym tematem, bowiem przez takie „zamieszanie”, wonie odbiegają znacznie od swojego pierwowzoru i najczęściej tracą na swojej jakości: trwałości i projekcji. 



Dlaczego perfumy podlegają reformulacji



Czemu więc zmieniać coś, coś co już powstało? Jest kilka odpowiedzi na to pytanie. Do najczęstszych powodów należy chęć unowocześnienia/odświeżenia starych kompozycji, aby zwiększyć ich sprzedaż i zachęcić do ich używania młodszej grupy klientów. Bardzo często zmienia się wtedy cały wygląd flakonika i opakowania. Innym powodem może być chęć obniżenia kosztów produkcji lub konieczność dostosowania się do wymogów Międzynarodowego Stowarzyszenia Substancji Zapachowych IFRA. 



Jakie zapachy w ostatnim czasie uległy reformulacji?



Niestety, firmy bardzo rzadko podają do publicznej wiadomości zmiany receptury swoich zapachów. Nic dziwnego, mogłoby to bowiem wpłynąć na sprzedaż, niekoniecznie w dobrym kierunku. Są jednak takie marki jak Armani, który w ostatnim czasie dokonał zauważalnych zmian w szacie graficznej  np. Armani Code pour Femme, o czym poinformował na swojej oficjalnej stronie. Inne reformulacje perfum z ostatniego czasu, z których warto sobie zdawać sprawę to Dior Miss Dior, Dior Fahrenheit, Dior Homme Sport (który w ostatnim czasie reformuluje większość swoich zapachów pod okiem oficjalnego kreatora zapachów i dyrektora artystycznego Dior Parfums Francois Demachy), a także Yves Saint Laurent Kouros, Dolce&Gabbana Pour Homme, Kenzo Jungle Woman i Givenchy Ange Ou Demon Le Secret

Jeśli więc Twój ulubiony zapach uległ reformulacji, postaraj się dowiedzieć, kiedy miała ona miejsce i postaraj się kupić ukochane perfumy na zapas (np. kilka sztuk) wyprodukowane przed datą tej reformulacji – to jedyne wyjście na zachowanie zapachu, który tak bardzo lubisz.



Powrót do listy artykułów

Zostaw komentarz

Pamiętaj, że komentarze muszą zostać zatwierdzone przed ich opublikowaniem.